Eindelijk een bestelbus met flinke actieradius en ruimte

Hoe blijf je 8% bijtelling elektrisch rijden voor?

Steeds meer ondernemers vragen zich af wanneer ze niet meer met hun bestelbus welkom zijn in binnensteden. Diverse Nederlandse en Europese steden hebben milieuzones ingevoerd. Wie wil investeren in een nieuw vervoermiddel én wil profiteren van MIA, Vamil en lage bijtelling doet er verstandig aan om snel een alternatief te overwegen voor de diesel-, of benzinebus.

Volgens het Actieplan Wegverkeer Elektrisch Vervoer 2015-2020 is in 2020 de helft van de nieuw verkochte elektrische bestelwagens volledig elektrisch en de andere helft plug-in hybride. Nederland telde per eind 2017 nog maar 2.000 elektrische bestelwagens lichter dan 3.500 kilo en de populariteit valt dus nog tegen. Gezien de kabinetsplannen zal er echter snel een omslag plaatsvinden.

Welke elektrische bestelbussen zijn er al op de markt met een acceptabele actieradius en snellaadmogelijkheden? Welke subsidies geeft de overheid en welke lage bijtelling geldt er nog in 2019? Dat zijn belangrijke vragen om de Total Cost of Ownership (TCO) van een bedrijfsauto te berekenen.

Subsidies en vrijstellingen

Wie nog wil profiteren van subsidies en vrijstellingen voor elektrische bestelbussen, doet er verstandig aan om zo snel mogelijk in actie te komen. De gemeente Amsterdam biedt bijvoorbeeld 5000 euro subsidie voor bedrijven binnen de gemeentegrenzen die een elektrische bestelbus bestellen, maar deze subsidie eindigt in oktober 2019. “Het is onzeker of deze subsidieregeling wordt verlengd”, stelt een woordvoerder. “De verantwoordelijke wethouder doet ieder jaar opnieuw een voorstel over subsidies.”

Bijtelling bestelbus

De bijtelling voor elektrische bestelbussen wordt, net zoals die voor personenauto’s, in 2020 opgetrokken van 4% in 2019 naar 8%. Wie nog vijf jaar lang wil profiteren van de lage bijtelling, moet nu eigenlijk al een elektrische bus bestellen, omdat de levering vaak enige maanden vergt. Gezien de reacties in Nederland als de bijtelling wordt opgetrokken, zullen de verkopers van bestelbussen veel aanvragen krijgen in de laatste maanden van 2019.

Bestelbus met 200 kilometer actieradius

De Chinese fabrikant SAIC timmert in Europa al enige tijd aan de weg met een groter model en een actieradius tot circa 200 kilometer die geschikt is voor dagelijks gebruik. De Maxus EV80 van SAIC is sinds 2018 beschikbaar in Nederland. De ervaringen zijn beperkt, omdat er in Nederland medio 2019 nog maar enkele rondrijden. Onder warme omstandigheden haalt een L2H2-model van de Maxus EV80 rond de 190 kilometer zonder bijladen. De 10 kubieke meter laadcapaciteit (maximaal 950 kilo) is dan wel beperkt gebruikt. De EV80 kan met een snellader het accupakket van 55 KwH binnen 2 uur weer volledig bijladen.

Servicepartners zijn Autocentrum Beelen, met hoofdkantoor in Lisserbroek, en Bluekens dat in Oosterhout specialisten heeft voor elektrische voertuigen. Bluekens bouwt daar bijvoorbeeld ook zelf voertuigen om van fossiele brandstoffen over te stappen naar elektrische aandrijving, onder meer voor OV-bedrijven en supermarkten die hun bedrijfsvloot willen vergroenen.

Servicepartner elektrische bestelbus

Autocentrum Beelen met vestigingen in Almere, Lisserbroek en Rotterdam is servicepartner voor de Maxus EV80 en heeft gespecialiseerde medewerkers in dienst die aan elektrische voertuigen mogen werken. “Met een actieradius tot 200 km en laadvolume van 10,2 – 11,5 M3 is de Maxus EV80 bij uitstek geschikt voor fijnmazig distributietransport in de stad met nul uitstoot van CO₂, roet en stikstof”, zegt Herman Koning, marketingmanager bij De Beelen Groep.

“Beelen biedt een Maxus EV te koop, of tijdelijk (flexibel) te huur aan, zolang een project duurt in een gemeente met een milieuzone. Daarnaast hebben we met zusterbedrijf Ellermeyer in Amsterdam nog een specialistisch bedrijf op het gebied van auto-aanpassingen en bedrijfswageninrichting. Zij kunnen die elektrische bestelbussen ombouwen voor specifieke branches en behoeften, zoals een mobiele werkplaats.”

Vergroenen met elektrische bus

Bestelbus.nl uit Vuren wil onder het label Kleyn Connect de grootste verkoper van Nederland worden als het gaat om elektrische bedrijfsvoertuigen. Dat kan overigens variëren van bakfietsen tot vrachtwagens en touringcars. Het bedrijf heeft inmiddels de eerste aantallen Maxus EV80-bestelbussen afgeleverd en merkt dat de vraag in 2019 aanzienlijk is gestegen.

Manager Bob van der Laan van Bestelbus.nl: “Steeds meer bedrijven ervaren dat hun klanten een voorkeur hebben voor leveranciers die duurzaam werken en daarvoor een elektrische bus gebruiken. Ook de groei van klimaatzones in de grote steden vraagt de aandacht van degenen die verantwoordelijk zijn voor de investeringen in bedrijfsauto’s. De kabinetsplannen om de klimaatdoelstellingen te halen blijken een grote stimulans om de vloot met bestelbussen te vergroenen. Nu er steeds meer modellen op de markt komen is er voldoende keus voor ieder doeleinde.”

TCO bestelbus berekenen

In grote lijnen zijn de totale eigendomskosten (TCO) van een batterij-elektrisch voertuig (BEV) bij 20.000 kilometer per jaar en een laadtarief van 30 ct per kWh in 2018 zo’n 10 à 15 cent per kilometer hoger dan die van een voertuig op diesel of benzine. Maar bij 30.000 kilometer per jaar en een, lager zakelijk elektriciteitstarief, is het nadeel voor de BEV nog maar enkele centen per kilometer.

Het aandeel van volledig elektrische bestelbussen in het totaal is in 2017 (laatst bekende onderzoeksjaar) nog te verwaarlozen, omdat er toen nauwelijks modellen beschikbaar waren, zoals blijkt uit onderstaand overzicht:

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

De Nissan E-NV200 is vanaf 2017 de enige middelgrote elektrische bus waarmee een loodgieter, monteur, of bezorgdienst voldoende materialen en bestellingen kan vervoeren om een hele werkdag door te brengen voor werkzaamheden binnen milieuzones. De prijs en actieradius van de Nissan blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen. Inmiddels zijn er ook alternatieven op de markt die groter zijn en meer actieradius bieden.

Duitse bestelbussen laat op de markt

Wat het meest opvalt, is de achterstand van de grote Duitse automerken, zoals VW en Mercedes, als het gaat om elektrische bestelbussen. Mercedes heeft in 2019 eindelijk een elektrische Vito geïntroduceerd met een actieradius tot 160 kilometer en een prijs vanaf 46.720 euro. VW biedt voor zakelijk gebruik een elektrische Crafter met een actieradius tot 175 kilometer en een prijs vanaf 62.000 euro.

Aanschafprijs elektrische bus

De prijzen voor de Duitse bussen zijn voor (kleine) ondernemers vaak een reden om af te haken. Bovendien valt de actieradius van deze bussen in de praktijk nogal tegen. Omdat ze nauwelijks verkocht zijn, is het afwachten hoeveel kilometers deze bussen halen in koude omstandigheden en op de snelweg. Veel kleine ondernemers die werken in steden met milieuzones, wonen en parkeren immers meestal buiten deze steden, omdat zij het zich niet kunnen veroorloven om in dure binnensteden te wonen. Ze moeten dus heel wat kilometers maken per dag.

Renault bestelbus

Renault timmert al langer aan de weg als het gaat om elektrisch rijden. De Franse fabrikant heeft al jarenlang een elektrische Master in de aanbieding, met een actieradius van 120 km en een prijs vanaf 60.200 euro. Laadduur en actieradius vallen in de praktijk tegen. Maar Renault heeft wel de schaal en capaciteit om snel bussen te leveren om nog te profiteren van de te verwachten vraag voor het eind van 2019.

Andere merken te laat?

Fiat en Toyota komen pas in 2020 met elektrische bussen. Van de Fiat Ducato is de prijs nog niet bekend, maar deze heeft wel een actieradius tussen 220 en 360 kilometer. Maar zelfs op de Nederlandse site van Fiat is er nog geen informatie te vinden over prijs en beschikbaarheid. Hetzelfde geldt min of meer voor Toyota, dat toch een naam heeft op te houden als het gaat om elektrische voertuigen. Als het gaat om bestelbussen is Toyota rijkelijk laak.

Vermoedelijk zijn Fiat en Toyota erg duur voor de dagelijkse werkelijkheid van de loodgieter en elektricien. Zeker als er geen belastingvoordelen meer te boeken zijn.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Joris Spuesens.

Heeft u vragen of feedback over dit artikel? Neemt u contact met ons via onderstaand contactformulier, wij horen graag van u!

Nieuw

Het aanbod voor nieuwe elektrische bedrijfswagens wordt steeds uitgebreider. Naast de elektrische modellen van de grote automerken heeft Kleyn Connect ook oog voor de serieuze, veelbelovende nieuwkomers. Kleyn Connect helpt u graag met het maken van de juiste keuze.

Gebruikt

Inmiddels zijn de eerste groene bedrijfswagens alweer vervangen door nieuwe. Een geluk voor wie voordelig wil starten.

Ombouw

Een gebruikte auto kan prima een tweede, schoner leven gaan leiden. Hergebruik is pas echt duurzaam. Hiernaast weet u wat u heeft en kan direct aan de ombouw begonnen worden. Geen onzekere, langlopende en dure trajecten.